Erasmus
Dnia 14 marca 2022 roku w SP w Szymankowie odbyła się uroczyste podsumowanie Projektu Erasmus+ pod nazwą „ Umiem, potrafię, wiem – z Szymankowa ku Europie”, do którego przystąpiła szkoła 1 września 2020 roku. Projekt trwał półtora roku, a zakończył się 28 lutego 2022 r. Pandemia COVID – 19, która zaskoczyła nas wszystkich zmusiła realizatorów projektu do modyfikacji zaplanowanych działań. (uaktualniony harmonogram działań poniżej).
Na uroczyste zakończenie projektu zaproszono Wójta Gminy Lichnowy- Pana Jana Michalskiego oraz przedstawicieli Rady Rodziców. Spotkanie miało na celu przedstawienie przez wszystkich n-li i uczniów biorących udział w projekcie efektów ich działań.
Na samym początku pani Joanna Jasińska nauczyciel j. angielskiego , który skorzystał z mobilności nauczycielskiej w ramach projektu Erasmus+ przedstawił relację z wyjazdu do Irlandii. Pani Joanna ze szczegółami przedstawiła program pobytu : zwiedzanie ciekawych miejsc, udział w zajęciach językowych oraz ciekawostki związane z Irlandią.
Następnie odbył się konkurs , którego przedmiotem było przygotowanie najciekawszego przebrania wykonanego według własnego pomysłu znanej osoby, przedstawiciela kraju Unii Europejskiej. Celem konkursu było:
- rozbudzanie zamiłowania do poszerzenia kręgu swoich zainteresowań;
- rozwijanie kreatywności i wyobraźni dziecka,
- pogłębianie umiejętności plastycznych i manualnych,
- pogłębianie więzi klasowych przy wspólnym tworzeniu dzieła,
- integracja środowiska klasowo – szkolnego.
Uczestnikiem konkursu był 1 uczeń z każdej klasy: O, kl. II, kl. IV, kl.VI oraz kl. VIII.
Wszystkie klasy przygotowały się wspaniale do tej konkurencji.
Kreatywność naszych uczniów przerosła oczekiwania komisji konkursowej.
Następnie wszyscy bawili się świetnie podczas następnego konkursu pod nazwą :” Mistrz w łamaniu języka” , który polegał na tym, że uczestnicy musieli w trzech językach ( polskim, angielskim i niemieckim)odczytać trudny tekst( łamaniec językowy). Śmiechu przy tym było co nie miara.
W tonie poważniejszym odbyła się prezentacja przez uczniów kl. VIII , a przygotowana na lekcji Wiedzy o społeczeństwie, dotycząca korzyści wypływających z przystąpienia Polski do Unii Europejskiej oraz efektów końcowych projektu Erasmus+.
Wszyscy uczestnicy konkursów otrzymali nagrody. Były to słodycze oraz gry planszowe.
Impreza zakończyła się wspólnym posiłkiem przygotowanym przez rodziców i uczniów naszej szkoły.
Finanse potrzebne na organizację imprezy końcowej pozyskane były z programu Erasmus+.
W ten sposób uczniowie i nauczyciele podsumowali półtoraroczny projekt europejski pod nazwą „ Umiem, potrafię, wiem – z Szymankowa ku Europie” realizowany w szkole w Szymankowie.
harmonogram działań - wyświetl.
Galeria zdjęć - wyświetl.
Klasa 8 podczas lekcji 👩🏫 chemii ⚗️🧪wprowadziła słówka naukowe, zdania w języku angielskim. 🇬🇧 Ćwiczyliśmy wspólnie wymowę i pisownię wyrazów obcych...
Jak nam się udało ?? Oceńcie sami. 🎖️🎖️🎖️
Uczniowie klasy VIII w ramach projektu „Erasmus+” w dniu 17.01.2022 r. przyrządzili przy pomocy nauczyciela j. niemieckiego tradycyjne niemieckie danie – Kartoffelsalat.
Sałatka ziemniaczana, czyli Kartoffelsalat jest sztandarowym daniem kuchni niemieckiej. Jest smaczna i łatwa w przygotowaniu, do tego stanowi znakomity dodatek do kiełbasek z grilla lub może służyć jako sycąca samodzielna przekąska. Mu y postanowiliśmy zjeść ją z Würstchen (czyli parówkami) J
Na wcześniejszej lekcji uczniowie klasy VIII zapoznali się z nazwami produktów potrzebnych do przygotowania sałatki. Następnie przy pomocy trybu rozkazującego omówiliśmy sposób przyrządzenia sałatki oraz wyznaczyliśmy osoby odpowiedzialne za przyniesienie odpowiednich składników.
Podczas przygotowywania sałatki uczniowie utrwalali poznane wcześniej słownictwo i struktury gramatyczne.
Muszę przyznać, że uczniowie świetnie się bawili, a sałatka wyszła wyśmienicie.
Zapraszamy na zapoznane się z galerią zdjęć oraz przepisem.
Poniżej podajemy przepis zaczerpnięty ze strony internetowej:
https://beszamel.se.pl/przepisy/salatki-sycace/niemiecka-salatka-ziemniaczana-przepis-na-kartoffelsalat-wideo-re-YBmT-5AXG-VHky.html
SKŁADNIKI
- 700 G ZIEMNIAKÓW(NAJLEPIEJ SAŁATKOWYCH)
- 150 G OGÓRKÓW KONSERWOWYCH
- 2-3 SZALOTKILUB 1 MAŁA CZERWONA CEBULA
- 4 ŁYŻKI STOŁOWE MAJONEZU
- 4 ŁYŻKI STOŁOWE KWAŚNEJ ŚMIETANY BĄDŹ JOGURTU NATURALNEGO
- 2 ŁYŻKI POSIEKANEGO KOPERKU
- SÓL I PIEPRZ DO PRZYPRAWIENIA SAŁATKI
SPOSÓB PRZYGOTOWANIA:
- Ziemniaki obrać i ugotować w lekko osolonej wodzie. Po ugotowaniu odcedzić z wody i ostudzić.
- Ogórki kiszone pokroić w drobną kostkę (nie trzeba obierać ze skórki). Szarlotki drobno posiekać.
- Obrać jajko i pokroić w plastry.
- Majonez wymieszać ze śmietaną, dodać pokrojone ogórki, posiekany koperek i doprawić do smaku solą i obficie czarnym pieprzem.
- Ziemniaki pokroić w dość grube plastry, przełożyć do miski i polać przygotowanym sosem.
- Do sałatki można dodać posiekany szczypiorek
Życzymy smacznego!
Anna Pustkowska
Uczniowie klasy II oraz dzieci z Oddziału Przedszkolnego w ramach projektu Erasmus+ poznali zwroty oraz słowa w języku angielskim dotyczące Walentynek. Tego dnia dzieci przyszły ubrane w piękne czerwone akcenty. W trakcie zajęć poznali historię Walentynek oraz podstawowe zwroty i słowa w języku angielskim. Na koniec musieli dopasować obrazek do angielskiego podpisu. Wszystkim znakomicie zadanie poszło.
Monika Szarmach
Uczniowie klasy 6 i 8 w ramach zajęć z matematyki przygotowali podręczne słowniki polsko-angielskie w których przetłumaczyli na język angielski pojęcia matematyczne związane z działaniami, figurami geometrycznymi oraz innymi podstawowymi pojęciami. Swoje prace opracowali graficznie i zaprezentowali na gazetce szkolnej. Uczniowie w trakcie zajęć poznawali również słowa w języku angielskim (odniesienie do działań, nazw figur, wykorzystanie programów komputerowych i aplikacji w języku angielskim).
Uczniowie klasy 6 i 8 w ramach zajęć z informatyki przygotowali słowniczki gracza, gdzie przetłumaczyli z języka angielskiego na język polski słowa, które używają w czasie grania. Prace zostały opracowane graficznie i zaprezentowane na gazetce szkolnej. W trakcie zajęć poznawali różne obcojęzyczne słowa związane z obsługą komputera, programowaniem w scratchu oraz pytonie, formułami w Excelu i innych.
Strona 1 z 5